Okostelefont, internetet használ a nagymamád? Aggódsz, hogy csalók kezébe kerülhetnek az adatai? Nem állhatsz mindig mellette, hogy vigyázz, milyen oldalakat nyit meg, és a generációs szakadék áthidalása sokszor nem könnyű feladat. Éppen ezért ebben a cikkben szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy megtaníthasd az idősebbeket arra, hogyan védjék meg az adataikat az online térben.
Az idősebb generáció tagjai is egyre nagyobb arányban használnak okoseszközöket, ezzel együtt pedig az életük részévé válik az internet. Regisztrálnak a közösségi oldalakra, e-maileznek és sok esetben online fizetik a számlákat, bankolnak is. Figyelembe kell vennünk, hogy számukra ezek a dolgok nem olyan természetesek, mint a fiatalabbaknak, hiszen nem gyermekkoruktól kezdve használják. Kérdés, hogy mit tehetsz azért, hogy megtanítsd a digitális biztonságra például a nagyszüleidet. Ehhez adunk most néhány tippet.
A legfontosabb, hogy az alapoktól kezdd!
- A hekkerek gyakran bonyolult informatikai rendszerek nélkül, a pszichológiai manipuláció segítségével szereznek meg olyan személyes és banki adatokat, melyekkel könnyen ellophatják az áldozatok pénzét. Elég hozzá egy telefonhívás, egy adathalász e-mail.
Hívd fel a figyelmet arra, hogy senkinek nem szabad kiadni a jelszavakat, banki adatokat és senkinek ne adjanak hozzáférést a számítógépükhöz, ne töltsenek le kérésre semmilyen alkalmazást! Hangsúlyozd, hogy ilyet a bank sem kér soha. Fontos, hogy minél sürgetőbb egy telefonhívás vagy egy üzenet, annál biztosabb, hogy adathalászok küldték. A pszichológiai manipulációról és annak felismeréséről itt írtunk bővebben: A csalók legnagyobb fegyvere: a pszichológiai befolyásolás - Használjunk erős jelszavakat! Ha idősebb rokonokat ismerősöket szeretnél megtanítani arra, hogy milyen jelszót érdemes választani, hangsúlyozd, hogy semmiképp ne válasszanak könnyen kitalálhatót, például dátumokat, családtagok, háziállatok neveit stb. A jelszó tartalmazzon nagybetűt, kisbetűt, számot és speciális karaktert is! Javasoljuk, hogy a jelszó ne tartalmazzon szótári szavakat. Használhatnak jelszószéfet is, így csak ahhoz tartozó jelszót kell megjegyezniük.
Ha egyszerűbbnek érzik, az is jó megoldás, ha ezeket felírják egy füzetbe, melyet az otthonuk egy biztonságos pontján tárolnak. Ám fontos, hogy ne mutassák meg senkinek, és ne vigyék magukkal sehová.
- Fontos lecserélni az otthoni Wi-Fi hálózat gyári jelszavát is. Itt is a lehető legerősebb jelszót kell beállítani a fentebb említett szempontok szerint!
- Frissítés: a szoftverek, rendszerek és az eszközök naprakészen tartása elengedhetetlen a védelem szempontjából. Engedélyezzük az automatikus frissítéseket, és ha esetleg az eszköz olyan régi, hogy már nem lehet frissíteni, érdemes lecserélni azt. Ha rendszereink naprakészek, nehezebb dolga van a hekkereknek.
Fontos, hogy ha kell, többször ismételjétek át a főbb biztonsági elveket az idősebb generáció tagjaival, ha pedig csalók próbálkoznak, ne felejtsétek el jelezni annak a cégnek, szervezetnek, akinek a nevében megkerestek!
Mit tegyél, ha áldozatul estél és az Erste Bank nevében kerestek meg a csalók, vagy az Erste rendszerének álcázott felületre irányítottak?
- Ha nem volt sikeres az adathalász támadás, akkor is fontos, hogy jelezd nekünk. Ezt az abuse@erstebank.hu e-mail címen tudod megtenni. Ha a csalók e-mailben kerestek meg, kérjük, csatolmányként küldd el nekünk levelüket! Ha SMS-ben kerestek meg, akkor továbbítsd nekünk képernyőkép formájában!
Ha sajnos sikeres volt a támadás, akkor azonnal hívj minket a
+36 1 302 5885-ös telefonszámon!
Itt ügyintézőnk segít majd neked például a kártyád letiltásában, hogy megelőzhesd a kárt.
- Ha kár is ért, tehát például pénzt utaltak el a számládról, akkor javasoljuk, hogy a területileg illetékes rendőrkapitányságon tegyél feljelentést. Kérjük, hogy a feljelentés másolatát is juttasd el nekünk.