A hekkerek leggyakoribb eszköze nem az informatikai rendszerek használata, ahogyan a legtöbben képzelnénk, hanem a manipuláció. Ebben a cikkünkben olyan eseteket mutatunk be, amelyek segítenek felismerni a csalók adathalász támadásait.
Ismerd fel, ha csalókkal van dolgod! Akik az adataidat – és így a pénzedet – szeretnék megszerezni, sokszor nem bonyolult informatikai rendszereken keresztül próbálkoznak, hanem olyan egyszerű eszközökkel, mint egy telefonhívás, egy e-mail egy csomag érkezéséről vagy épp egy online piactér, ahol a csalók vevőnek adják ki magukat. Ezek hatékonysága pedig a pszichológiai manipulációban rejlik. Így szeretnének a bizalmunkba férkőzni, nyomást gyakorolni ránk, vagy épp pánikot kelteni.
Hogyan próbálnak meg manipulálni?
<b>Sürgetnek</b>
Ha a hívó fél azonnali cselekvésre ösztönöz, szinte biztos, hogy csalóval van dolgod. Ha sietünk, könnyebben hibázunk, és adunk meg olyan adatot, amit nem kellett volna.
<b>Bizalmadba férkőznek</b>
A csalók kereshetnek olyan nevében, akit ismersz, ám ilyenkor a megfogalmazás furcsa lehet, vagy nem megfelelő az aláírás, az e-mail cím. Ezekre mindig figyelj!
<b>Hivatalosnak tűnhet</b>
Cég nevében is kereshetnek: bár valósnak tűnhet a megkeresés, de amikor megnézed az e-mail címet, az nem az ő hivatalos levelezési címük, vagy akár gmail.com-ra végződik.
<b>Kihasználják a kíváncsiságodat</b>
Ha e-mailt kapsz arról, hogy nyertél egy olyan játékon, amelyen nem is vettél részt, vagy ajándékot szeretnének adni, illetve csomagod érkezik, amelyet nem is rendeltél meg, szinte biztos, hogy csalók vettek célba. Ne nyisd meg a csatolmányt, ne kattints semmilyen küldött linkre, és ne adj ki semmilyen adatot. Ha a link valamilyen bank vagy szolgáltató oldalának tűnik, inkább keresd fel a hivatalos oldalt a böngésződből!
<b>Megfélemlítenek</b>
A csalók sokszor érvelnek azzal, hogy büntetést kapsz, ha nem fizetsz ki egy bizonyos összeget, illetve azzal is érvelhetnek, hogy már csalók vették célba a bankszámládat, és ha nem adod meg az adatokat, akkor nem tudják megvédeni a pénzedet.
A banki ügyintézők soha nem kérik tőled az alábbiakat:
- számlaegyenlegedet
- e-csatorna azonosítódat
- PIN-kódodat
- mPIN-kódodat
- jelszavaidat
Ezeket soha ne add ki senkinek!
Ha tényleg egy banki ügyintéző keres telefonon, tudnia kell, hogy valóban veled beszél. Ezért az azonosítás miatt az alábbi adatokat kéri el tőled:
- Születésed helye és ideje
- Édesanyád leánykori neve
Mit kell tenned, ha az Erste Bank nevében kerestek meg a csalók?
- Ha nem volt sikeres az adathalász támadás, akkor is fontos, hogy jelezd nekünk. Ezt az abuse@erstebank.hu e-mail címen tudod megtenni. Ha a csalók e-mailben kerestek meg, kérjük, csatolmányként küldd el nekünk levelüket! Ha SMS-ben kerestek meg, akkor továbbítsd nekünk képernyőkép formájában!
Ha sajnos sikeres volt a támadás, akkor kérjük, hívj minket a
+36 1 302 5885-ös telefonszámon!
Itt ügyintézőnk segít majd neked például a kártyád letiltásában.
- Ha kár is ért, tehát például pénzt utaltak el a számládról, akkor a területileg illetékes rendőrkapitányságon kell feljelentést tenned. Kérjük, hogy a feljelentés másolatát is juttasd el nekünk.