Az alábbiakban összegyűjtöttük kártyabirtokosaink részére azokat a szempontokat, fontos tudnivalókat, melyeket bankkártyával történő vásárlás során érdemes ismerni és szem előtt tartani.
Vásárlás előtt
Figyeljen arra, hogy bankkártyáját az átvételt követően a kártya hátoldalán található aláírási sávbon írja alá (kivételt képez a Virtuális kártya).
A bankkártyával történő vásárlás előtt ellenőrizze, hogy az adott kereskedő elfogadja-e bankkártyáját. Bankkártyával fizetni azoknál a kereskedőknél lehetséges, akik valamely bankkal bankkártya elfogadói szerződést kötöttek az adott kártyatermékre vonatkozóan. Ellenőrizni kell tehát, hogy a kártyán szereplő kártyatársaság védjegye (logója) ki van-e ragasztva az elfogadóhely bejáratánál vagy a pénztárban stb. Ahol igen, ott az adott kártyatársaság által kibocsátott kártyával fizetni lehet.
Az elektronikus bankkártyák (Maestro, MasterCard Unembossed, Visa Electron) kizárólag elektronikus kártyaelfogadó készülékkel rendelkező kereskedőknél használhatók, míg a dombornyomott kártyák mind elektronikus, mind mechanikus berendezésnél (kézi lehúzó készülék) használhatók. Internetes vásárlásra vonatkozóan olvassa el külön erre a célra készített ismertetőnket
Ne feledje, hogy bankkártyájához napi tranzakciós darabszám- és összeglimit van meghatározva. Amennyiben úgy kívánja, ezen limitektől eltérhet, ekkor kérjük hívja az Erste TeleBankot, ahol ideiglenesen módosíthatja a limiteket.
Vásárlás közben
A bankkártyás fizetési művelet két részből tevődik össze: Egyrészt a kereskedő a saját bankján (elfogadó bank) keresztül engedélyt kér a kibocsátó banktól, mivel csak ennek birtokában fogadhatja el a bankkártyát. Másrészt a kártyabirtokosnak igazolnia kell, hogy valóban ő a kártya jogos birtokosa, illetve ugyanezen művelettel azt is elismeri, hogy ő hajtotta végre a vásárlást.
A bankkártya nem ruházható át, a kártyát minden esetben csak a kártyabirtokos használhatja.
A kereskedő vásárlás előtt jogosult ellenőrizni a kártyabirtokos személyazonosságát, kérheti személyi igazolványát vagy egyéb személyazonosító okiratát. Ez az Ön érdekében történik, a bankkártyával történő visszaélések megelőzése végett.
Kártyáját sose tévessze szem elől. Figyeljen arra is, hogy a kártyát valóban csak egyetlen terminálon húzzák keresztül, azaz csak egyetlen berendezés olvassa le a rajta lévő információkat.
Hazánkban a kereskedő nem alkalmazhat megkülönböztetést a kártyás vásárló hátrányára a készpénzzel fizetővel szemben. Néhány ország szabályai azonban már lehetővé teszik a kereskedő számára, hogy eltérő árat állapítson meg ugyanarra az árura vagy szolgáltatásra attól függően, hogy a vásárló készpénzzel vagy kártyával fizet.
A vásárlás összege megjelenik a POS terminálon, az összeget a tranzakció végrehajtása előtt jóvá kell hagynia. (Általában a „zöld gomb” megnyomásával.)
A tranzakcióról minden esetben bizonylatot kap, mely tartalmazza a kártya számának egy részét, a vásárlás összegét és engedélyszámát, valamint a vásárlás helyét és idejét. A bankkártyával történő vásárlás visszaigazolása nem blokk, és nem is számla, hanem a terminál által két példányban kiadott bizonylat.
Minden esetben ellenőrizze a bizonylaton szereplő adatokat, mielőtt aláírja azt. Csak azt a bizonylatot kell aláírnia, amelyik a kereskedőnél marad.
Gyakran előfordul, hogy mind PIN kóddal, mind aláírásával igazolnia kell, hogy mint a kártya jogos birtokosa hajtja végre a fizetési műveletet és elfogadja a tranzakció terhelését. A vonatkozó szabályok kártyatársaságonként és az adott ország jogalkotása szerint változhatnak. Figyeljen arra, hogy PIN kódját úgy adja meg, hogy azt mások ne láthassák.
Mindig őrizze meg a fizetésről szóló bizonylatot – akkor is, ha sikertelen volt a tranzakció – addig, míg összeveti azt a bankszámlakivonatán feltüntetett terhelési műveletekkel.
A tranzakciót a bank tudomására jutásakor azonnal foglalás (zárolás) követi, a tényleges terhelésre csak később kerül sor. A foglaláskor a vásárlás összegét elkülönítik. A foglalt összeg hozzátartozik a számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat, de még egyszer nem költhető el. Amennyiben 30 napon belül nem érkezik be a terhelés, a bank felszabadíthatja a foglalást, mely így elkölthetővé válik.
Külföldi tranzakciók esetén a zárolt és a terhelésre került összeg között kis összegű eltérés lehet, ennek oka a zárolás és a terhelés napja közötti árfolyamkülönbség.
Vásárlás során vigyázzon kártyája épségére, és ne hagyja mágneses tárgyak (mágneszár, vonalkód-leolvasó, mágneskulcs) mellett, ugyanis elveszhetnek a mágnescsíkon tárolt adatok, és így kártyája használhatatlanná válhat. A mágnescsíkot és a chip-et óvni kell a fizikai sérülésektől.
Vigyázzon, hogy értékei a kártyával történő vásárlás során is biztonságban legyenek. Táskája ne legyen nyitva, pénztárcáját ne hagyja őrizetlenül!
Javasoljuk Őrszem Kártya figyelő szolgáltatásunk igénybe vételét, melynek köszönhetően értesítést kap a kártyájával végzett tranzakciókról, abban az esetben is, ha az sikertelen volt. Amennyiben még nem rendelkezik ezen szolgáltatással, igényelje Internetbanki (George Web) vagy mobilalkalmazási (George App) szolgáltatásunkban:
George Web: Fogaskerék ikon / Őrszem menüpont
George App: Profil / Értésítések és Őrszem menüpont
Sikertelen tranzakció
Ha valamilyen oknál fogva nem sikerül a kártyával fizetnie, ne hagyja azt a kereskedőnél a „fizetés zálogaként”. Miután ellenőrizte a fizetendő értéket, és miután megadta a PIN-kódját, ne engedje, hogy megismétlődjön ez a műveletsor (azaz, ismételten keresztülhúzza a pénztáros a POS-berendezésen a kártyát), kivéve, ha a terminál olyan üzenetet küld, amelynek értelmében érvénytelen a korábbi művelet (pl. mert véletlenül rossz PIN-számot adott meg). A banki rendszerek közötti összeköttetések ugyanis nem minden esetben épülnek fel sikeresen, ezért a terminál kijelzőjéről vagy a kinyomtatott bizonylatról leolvasható a sikertelenség.
Ha valamilyen okból kifolyólag a tranzakció nem sikerül (és Ön készpénzzel fizet), őrizze meg az erről szóló számlát, valamint kérje el és őrizze meg az elutasított tranzakció bizonylatát is (bármilyen okból került is az elutasításra).
Speciális kereskedők, tranzakciók
Az Erste Bank által kibocsátott kártyákkal egyelőre nem lehet a vásárlást készpénzfelvétellel összekötni. Külföldön már több helyen gyakorlat, az ún. cash back szolgáltatás, azaz a vásárlással egybekötött, kis összegű készpénzfelvétel lehetősége. Ez azt jelenti, hogy fizetéskor, a megvásárolt áru vagy szolgáltatás ellenértékének kártyával történő kifizetése mellett, készpénzt is vehet fel számlájáról a kártyabirtokos; amit a pénztáros fizeti ki részére. Bankszámláját így a vásárlás összege mellett a felvett készpénz összegével is megterhelik.
Éttermi fizetés során a borravaló adása két módon valósulhat meg. Egyik esetben a számla végösszege már tartalmazza a borravalót, így az egy összegben kerül lehúzásra a kártyával történő fizetés során. Másik esetben a számla összege nem tartalmazza a borravalót, és Önnek külön kell megadnia ennek összegét, tehát ebben az esetben fizetés során két tranzakció történik: számla végösszegének, majd a borravaló összegének lehúzása.
Különösen szállodákban jellemző, hogy kártyájával bizonyos összeget kaucióként zárolnak a számláján, de ettől függetlenül a szállás költségeit fizetheti akár készpénzben is. Ebben az esetben ügyeljen arra, hogy a kijelentkezést követően a foglalásba került összeget a szálloda szabadítsa fel. Amennyiben bármilyen kárt okoz, csakis az Ön engedélyével és beleegyezésével, külön tranzakció során történhet meg az összeg leemelése.
Vásárlás után
Minden esetben ellenőrizze, hogy vásárlás után visszakapta-e bankkártyáját.
Ellenőrizze a kártyabizonylatokat és kivonatát.
Ha bankkártyáját elveszítette, esetleg ott felejtette valahol vagy PIN kódja illetéktelek kezébe kerülhetett, azonnal tiltassa le azt Erste TeleBankon keresztül.
Amennyiben a vásárolt áruval kapcsolatban bármilyen probléma merül fel, első körben a kereskedőt keresse fel, a számla mellett a kártyás vásárlás bizonylatát is vigye magával. Ha a kereskedővel nem tud megegyezni az áru cseréjére, javítására vagy egyéb opciókra vonatkozóan, ebben az esetben keresse fel bankját és nyújtsa be írásos reklamációját.
Amennyiben bankkártyájával történő vásárlás során gyanúsat észlel vagy visszaélést tapasztal, illetve segítségre vagy információra van szüksége, hívja az Erste TeleBankot!
Erste TeleBank belföldről és külföldről: +36 1 298 0222