Visszaélés bejelentése
Az Erste Bank Hungary Zrt. (továbbiakban: Bank) a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény hatálya alá tartozó visszaélés-bejelentő (továbbiakban: Bejelentő rendszer) rendszert üzemeltet. A Bejelentő rendszer célja, hogy a Bank által jelenleg, vagy korábban foglalkoztatott, vagy foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni szándékozó személyek, akik esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött továbbá a Bankkal szerződéses kapcsolatban (pl. beszállító, ügynök, gyakornok, önkéntes) álló vagy állt, vagy ilyen szerződéses kapcsolatot létesíteni szándékozó személyek számára biztosítson lehetőséget a közérdeket és a Bank jelentős érdekét sértő szabályok, valamint a Hpt. és a prudens működésre vonatkozó jogszabályok megszegésének, jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekmény vagy mulasztás, illetve egyéb visszaélés bejelentésére anonim módon is. A Bank(csoport) nyomós érdekét védő magatartási szabályok az Etikai Kódexben találhatók, amely az alábbiakban feltüntetett elérhetőségen érhető el.
A bejelentett esetek hatékony kivizsgálásának feltétele az eset pontos leírása, konkrétumok felsorolása. Éppen ezért a bejelentő személyének feltüntetését ajánljuk, de lehetséges azt név nélkül, anonim módon is megtenni. A bejelentő dönti el, hogy a bejelentés megtételekor felfedi-e kilétét vagy anonim módon kér vizsgálatot. A bejelentés név nélkül, azaz anonim módon is megtehető, ugyanakkor a törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az ilyen „azonosíthatatlan bejelentő” által tett bejelentés érdemi vizsgálata mellőzhető.
A bejelentés kizárólag jóhiszemű szándékkal történhet, ugyanis a törvény rendelkezési alapján
Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
a) ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,
b) alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni.
A bejelentés kivizsgálására irányadó eljárási és adatvédelmi szabályok:
A bejelentést a Bank Compliance Csalásmegelőzés területe kivizsgálja, megállapítja történt-e szabály- vagy törvényszegés, továbbá megteszi a szükséges lépéseket az ügy megoldása érdekében. A bejelentés kivizsgálására annak beérkezésétől számított 30 nap áll rendelkezésre, amely határidőtől csak különösen indokolt esetben lehet eltérni, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett. A bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a 3 hónapot.
A Bejelentő rendszerben a Bank, mint munkáltató a Panasztörvény 26. §.-án alapuló törvényen alapuló adatkezelés jogalapján a bejelentőnek, valamint a bejelentésben érintett személynek (annak a személynek, akinek a magatartása vagy mulasztása a bejelentésre okot adott, vagy aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezhet) a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatait kizárólag a bejelentés kivizsgálása és a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslása vagy megszüntetése céljából kezelheti és a bejelentés kivizsgálásában közreműködő külső szervezet részére továbbíthatja.
A bejelentési rendszer keretei között kezelt adatok közül haladéktalanul törölni kell a fentiek hatálya alá nem tartozó személyes adatokat.
Az EBH visszaélés-bejelentési rendszere úgy került kialakításra, hogy a személyazonosságát felfedő bejelentő, valamint a bejelentésben érintett személy személyes adatait az erre jogosultakon kívül más nem ismerheti meg. A bejelentő személyes adatai csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, ha e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő hozzájárult. A bejelentő személyes adatai hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.
A bejelentéssel érintett adatainak kezelését a Bank a Panasztörvényben foglaltaknak megfelelően kezeli, illetve e körben is biztosítja az érintett számára a személyes adatok védelméhez fűződő jog érvényesülését.
Tájékoztatjuk, hogy személyazonosságát, illetve személyes adatait a Bank vagy a Bankcsoporthoz tartozó érintett leányvállalat a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmas kezeli. A bejelentést és ahhoz kapcsolódó dokumentumok, adatok elkülönítetten, bizalmasan kerülnek tárolásra, ahhoz csak a Bank Compliance Csalásmegelőzés területén dolgozó dedikált munkatársak férhetnek hozzá.
Amennyiben a vizsgálat alapján a bejelentés nem megalapozott vagy további intézkedés megtétele nem szükséges, a bejelentésre vonatkozó adatokat a vizsgálat befejezését követő 60 napon belül a Bank, illetve az érintett leányvállalat törli. Ha azonban a vizsgálat alapján intézkedés megtételére kerül sor - ideértve a bejelentő személlyel szemben jogi eljárás miatti intézkedést is - a bejelentésre vonatkozó adatokat a Bank, illetve az érintett leányvállalat legfeljebb a bejelentés alapján indított eljárás jogerős lezárásáig kezeli.
A Bank vagy az érintett leányvállalat a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a bejelentőt írásban tájékoztatja.
Tájékoztatjuk, hogy a Bank, illetve az érintett leányvállalat a bejelentés vizsgálatát mellőzheti az alábbi esetekben:
- a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után tett bejelentés, illetve a sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl terjesztette elő/tette meg a bejelentést;
- a név nélküli vagy azonosíthatatlan bejelentő által megtett bejelentés;
- ha a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem áll arányban.
A bejelentő jogosult különösen arra, hogy:
- az Erste Adatvédelmi Tisztviselőjéhez forduljon személyes adatai kezelésével kapcsolatos kérésével, észrevételével;
- kérelmezze az Erstétől személyes adatai helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását;
- kérelmezze a személyes adataihoz hozzáférést;
- tiltakozzon a rá vonatkozó személyes adat(ok) kezelése ellen;
- amennyiben a Bank egyedi ügyében automatizált döntéshozatalt alkalmazott, az ennek eredményeképpen meghozott döntés ellen kifogást emeljen;
- éljen adathordozhatósághoz való jogával;
- amennyiben személyes adatainak kezelése a hozzájárulásán alapul, a hozzájárulását visszavonja.
A bejelentő személyes adatainak az Erste általi kezelésével kapcsolatos panasszal a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (elérhetőségei: (www.naih.hu), székhely cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf. 9., +36 (1) 391-1400, fax: +36 (1) 391-1410, e-mail cím: ugyfelszolgalat@naih.hu), vagy az illetékes bírósághoz fordulhat.
A bejelentő adatainak kezelésére vonatkozó további szabályokat, illetve a Bank Compliance területének adatkezelési tevékenységének részletes szabályait a Bank Adatvédelmi tájékoztatója tartalmazza.
Amennyiben Ön bejelentést kíván tenni az Etikai Kódex megsértéséről, vagy egyéb olyan cselekményről, amely az Ön megítélése szerint törvénytelen, morális értelemben aggályos, úgy kérjük lépjen kapcsolatba az Erste Bank Csoport vizsgálatra hivatott érintett területével.