Tíz társadalmilag hasznos szervezet kapott testreszabott tanácsadást működési modelljének továbbfejlesztéséhez vagy egy konkrét projekt megvalósításához a nemrég zárult SEEDS2 programban. Az Erste Bank jövőre elindítja a SEEDS3-at, amellyel további hasznos, illetve üzletileg is életképes termékekkel és szolgáltatásokkal gazdagodhat a magyar társadalom.
Sikerrel zárult az Erste Bank SEEDS2 (Social Enterprise Establishment and Development Support) programja. A kilenc hónapos, intenzív tanácsadási folyamatban tíz társadalmilag hasznos vállalkozás vett részt. A szervezetekből kilenc már a SEEDS1-ben is széles körű – az üzleti tervezési és marketing ismeretektől a vezetői képességekig terjedő – képzésben és mentori támogatásban részesült (Autistic Art, BAGázs, Fébé, MAACRAFT, Nagy Lépés, Nem Adom Fel, Salva Vita, Speckó, Strázsa Tanya), míg a tizedikként csatlakozó Habitat for Humanity most először vett részt a programban.
Míg a SEEDS1 célja az volt, hogy az alapítványok, társadalmi szervezetek befektetés-éretté, üzletileg is életképessé váljanak, a SEEDS2 programban konkrét projektek megvalósításához vagy a működési modellek továbbfejlesztéséhez kaptak segítséget. A program során az érintett szervezetek fejenként 10-10, tehát összesen 100 napnyi tanácsadói, szakértői támogatáshoz jutottak. Ennek költségét 91 százalékban az Erste Stiftung (Erste Alapítvány) finanszírozta, a vállalkozásoknak csupán a fennmaradó 9 százalékot kellett állniuk. Emellett a bécsi Erste Alapítvány összesen több mint 30 millió forint vissza nem térítendő támogatást osztott szét a résztvevők között.
A SEEDS2-ben a társadalmi szervezetek határozták meg, hogy milyen projekt megvalósításához kérnek segítséget, a tanácsadók pedig azt mutatták meg, hogyan érhetik el céljaikat. A vállalkozások végig aktív résztvevői voltak a programnak: a tanácsadók nem csak terveket és ajánlásokat készítettek, hanem a vállalkozások bevonása és a nekik adott visszajelzések által átadták a tudást is, ami ahhoz szükséges, hogy a társadalmilag hasznos szervezetek a jövőben önállóan is képesek legyenek kidolgozni például egy működőképes üzleti modellt, versenytárs-elemzést, forrásszerzési anyagot vagy fejlesztési tervet.
Az Erste Bank 2016 végén indította útjára az Erste Alapítvánnyal, az IFUA Nonprofit Partnerrel és a SIMPACT-tel összefogva az EU által társfinanszírozott SEEDS programot, amelyben az esélyegyenlőséget elősegítő, a rászorulók életminőségének javítását támogató társadalmi vállalkozások hatékonyabb működéséhez kíván hozzájárulni. A közösség számára hasznos elképzelések gyakorlati megvalósításának sokszor akadálya, hogy az ötletgazdáknak nincs tapasztalatuk szervezetek létrehozásában, hatékony működtetésében, fejlesztésében, illetve a vállalkozói világban. Ezért a program elsődleges célja nem az anyagi támogatás, hanem a tudás bővítése – mondta el Szalay Orsolya, az Erste Bank Social Banking területének vezetője.
A SEEDS2 programban részt vevő szervezetek és projektjeik:
- Autistic Art
o Cél: az Autistic Art stratégiájának kialakítása, kiemelt termékfejlesztési és értékesítési fókusszal.
o Eredmény: egyértelmű küldetés és jövőkép, folyamatban az üzleti modell kiterjesztése, hatásmérési pontokkal.
- BAGázs
o Cél: a Bagázs Bazár adománybolt és közösségi tér értékesítési modelljének felülvizsgálata (árazási és értékesítési csatornák). Ennek eredményeként a bevétel növelése lehetővé teszi források teremtését a bagi és dányi roma telepeken folyó munka anyagi támogatását, valamint a boltban a telepiek számára biztosítanak munkalehetőséget is.
o Eredmény: közös workshopok után testreszabott árazási kézikönyv készül a Bagázs munkatársai számára, összeállt az online értékesítési modell.
- Fébé Evangélikus Szeretetszolgálat
o Cél: üzleti tervezési támogatás nyújtása a Fébé által üzemeltetett piliscsabai uszoda továbbfejlesztésének érdekében, ami további lehetőségeket teremt megváltozott munkaképességű emberek rehabilitálására és foglalkoztatására.
o Eredmény: az uszoda továbbfejlesztését leíró üzleti terv elkészítése. A fejlesztendő szolgáltatások kiválasztását és árazását támogató kérdőíves piackutatás alapelveinek kidolgozása.
- Habitat for Humanity:
o Cél: a ReStore társadalmi vállalkozás (használt adománybútor- és építőanyag-raktár – a modell Írországban és az Egyesült Államokban sikerrel működik) üzleti tervének véleményezése és továbbfejlesztése.
o Eredmény: döntéshozatal előkészítése, szabályozott feladat- és hatáskörök felállítása.
- MAACRAFT
o Cél: a MAACRAFT társadalmi vállalkozás működésének fejlesztése.
o Eredmény: a MAACRAFT üzleti-, pénzügyi- és marketing tervének alapos átgondolása, továbbfejlesztése és dokumentálása. Megkezdődött a Miskolci Autista Alapítvány (MAA) társadalmi vállalkozásaira vonatkozó átfogó stratégia továbbfejlesztése annak érdekében, hogy a vállalkozási tevékenység összességében minél jobban szolgálja az Alapítvány társadalmi céljait.
- Nagy Lépés:
o Cél: az autista és aspergeres futárokat alkalmazó szervezet integrálása a Nem Adom Fel Alapítvány alá.
o Eredmény: dedikált projektmenedzserrel és három alkalmazottal felállt az új szervezet, megújult az üzleti modell, elkészültek a formaruhák, elindult az új ügyfelek felkutatása.
- Nem Adom Fel:
o Cél: az alapítvány budapesti, Molnár utcai új kávézója nyitásának megtervezése üzleti szempontból, valamint egy utcára nyíló és egy iskolai büfé kialakítása.
o Eredmény: az új kávézó nyitásának pénzügyi- és ütemterve elkészült.
- Salva Vita:
o Cél: a Segítő Vásárlás üzleti modelljének helyzetelemzése és továbbfejlesztési irányok kijelölése, valamint a Segítő Vásárlás brand erősítése, továbbá a hazai és nemzetközi piaci lehetőségek feltérképezése.
o Eredmény: elkészült a beszállító védett műhelyek elemzése, pénzügyi terv és javaslatok a továbbfejlesztésre, Segítő Vásárlás webshop dashboard, védjegyhasználat benchmarkelemzés.
- Speckó:
o Cél: közösségi finanszírozási kampány előkészítése a második szabadulószoba kialakításához, üzleti terv készítése az outdoor játékokhoz, a Speckó terjeszkedési lehetőségeinek feltérképezése.
o Eredmény: a Speckó tevékenysége földrajzi és tartalmi diverzifikációjának előkészítése, közösségi adománygyűjtési kampány felépítése, új helyszínek feltérképezése, együttműködés egyetemekkel, fesztivállehetőségek felkutatása.
- Strázsa Tanya:
o Cél: új, megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató társadalmi vállalkozás üzleti tervének kidolgozása ötlet-fázisból.
o Eredmény: elkészült az üzleti- és pénzügyi terv, a megvalósításhoz szükséges finanszírozás biztosítása pedig már folyamatban van. Több kommunikációs workshop után elkészült a Strázsa részletes marketing, közösségi média és kommunikációs terve is.
További információ:
Teszáry Sára
Kommunikációs szakértő
Erste Bank
Marketing és PR igazgatóság
sara.teszary@erstebank.hu