• Social Banking programja keretében több mint 2500 induló vállalkozás kapott üzleti tanácsadást és finanszírozást az Erste Csoporttól;
  • Mintegy 1500 hátrányos helyzetű embernek adott munkát az a 400 társadalmi célú vállalkozás és non-profit szervezet, amely a programban jutott forráshoz;
  • Kelet-Közép-Európában összesen közel 14 ezer új munkahely jött létre az Erste Csoport Social Banking programjának támogatásával;
  • A teljes hitelvolumen meghaladta a 170 millió eurót

 

Az Erste Csoport Social Banking programjának keretében eddig több mint 2500 induló vállalkozás, valamint 400 társadalmi célú vállalkozás és 6500 kistermelő kapott üzleti tanácsadást illetve finanszírozást, amelynek köszönhetően összesen közel 14 ezer új munkahely létrehozásához járultak hozzá – derül ki az Erste Csoport kelet-közép-európai Social Banking programjáról készített első hatástanulmányból. Az Erste alapításkori céljaihoz – a társadalmi hatású banki tevékenység elvéhez – visszanyúlva az Erste Alapítvány támogatásával jött létre az Erste Csoport Social Banking programja. A program célja a munkahelyteremtés előmozdítása és a jólét növelése azáltal, hogy a hátrányos helyzetű társadalmi csoportoknak nem csupán hiteleket kínál, hanem reális pénzügyi tanácsokat, a pénzügyekben való jártasságot célzó képzést, személyre szabott termékeket és üzleti mentorálást is nyújt.

„A Social Banking programot, vagyis a kelet-közép-európai térségben a társadalmi és pénzügyi befogadás növelésére létrehozott legjelentősebb kezdeményezésünket 2016-tól kezdve szisztematikusan vezettük be az Erste Csoport alappiacain. Meggyőződésünk, hogy változást tudunk hozni azoknak az életében, akiket az út szélén hagyott a rendszerváltás. Az üzleti tanácsadás és a vállalkozásindító hitel segítségével több mint 2500, többségében falvakban és kisvárosokban élő ügyfelünk tudta útnak indítani saját üzleti vállalkozását, amelyben a helyi közösségből származó munkaerőt is alkalmaztak. A vállalkozónak állók több mint egyharmada gazdaságilag inaktívnak számított előtte. Arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy ezeket a munkahelyeket többnyire nagyarányú munkanélküliséggel és szegénységgel sújtott, a nagy munkaadók által kevéssé preferált területeken sikerült létrehozni” – közölte Peter Surek, a Social Banking program fejlesztéséért felelős igazgató.

A hatástanulmány módszertanának kidolgozásában a Bécsi Közgazdaságtudományi és Üzletviteli Egyetem NPO Intézete[1] látta el tanácsokkal az Erste Csoportot. A bankcsoport rendszeres hatástanulmányokat kíván végezni a jövőben a Social Banking programmal kapcsolatban. 

Az Erste Csoport Social Banking programjáról készült elemzés rámutat, hogy a kezdeményezés azoknak nyújt támogatást, akik egyébként nem vagy csak nagyon korlátozottan férnek hozzá a munkaerőpiachoz, illetve nem tudják elindítani saját mikrovállalkozásukat, például egy kiskereskedelmi üzletet vagy építőipari vállalkozást. Az új vállalkozók emellett magabiztosságot is szereztek a pénzügyekben (aminek szintén híján voltak), így közel ötezer munkahelyet hoztak létre a saját közösségükben. Az üzleti mentorálás és e-learning biztosítása mellett az Erste Csoport Social Banking programja több mint 60 millió euró értékben nyújtott finanszírozást kezdő vállalkozók számára.

A csoporthoz tartozó bankok hálózatán keresztül, valamint egyéb intézményekkel és civil szervezetekkel együttműködve az Erste Csoport Social Banking programja 400 társadalmi célú szervezetet támogatott a kelet-közép-európai régióban, elősegítve növekedésüket, valamint azt, hogy hatékonyabban tudjanak választ adni a társadalmat érintő legkomolyabb problémák némelyikére, például a fiatalok körében jelentkező munkanélküliségre, a társadalmi beilleszkedésre, és a szegénységre. Ennek eredményeként 3100-nál is több új munkahely jött létre, 6100 munkahelyet pedig sikerült megőrizni a szociális szektorban. A szervezetek 82 százaléka számolt be arról, hogy a programban való részvétel eredményeként képesek jobban betölteni társadalmi küldetésüket, több embert elérni és új projekteket indítani. Az ebben a körben folyósított finanszírozás összege elérte a 40 millió eurót. Ebben szerepeltek a támogatások késedelmes kifizetését ellensúlyozó működőtőke-hitelek, az Európai Unió, vagy az adott ország állama által indított projektek előfinanszírozásához, illetve társfinanszírozásához biztosított áthidaló kölcsönök, valamint a szolgáltatások és üzleti tevékenység kiterjesztését szolgáló beruházási hitelek.

Emellett az Erste Csoport mikrohitelezéssel foglalkozó szervezete, a good.bee Credit mikrofinanszírozást nyújtott 6500 falun vagy kisvárosokban működő romániai kisvállalkozásnak. A közel tízezer mikrohitelt – amelyek összesen meghaladták a 70 millió eurót – többségében kistermelők számára nyújtotta a leányvállalat, így hatezer új munkahely létrehozását segítette elő. A programban részt vevő ügyfelek 70 százalékának sikerült növelnie a háztartás bevételeit, amit egyrészt a vállalkozás fejlesztésére, másrészt életkörülményeik javítására tudtak fordítani.

„A pénzügyi oktatás hiánya a vállalkozás egyik legnagyobb akadálya régiónkban. Vagyis az oktatás épp oly fontos, mint a finanszírozás, és e két tényező jelenti Social Banking programunk sarokkövét. Korán felismertük, hogy a finanszírozás önmagában nem oldja meg a problémát. Hosszú távú, szisztematikus, közös elkötelezettségre van szükség ahhoz, hogy időt és erőforrásokat fordítsunk a szóban forgó csoportok képzésére, amelynek segítségével viszont a kezükbe adjuk az életkörülményeik javításához szükséges pénzügyi ismereteket és magabiztosságot. A most ismertetett eredmények is megerősítik eltökéltségünket a Social Banking program kiterjesztése iránt. Emellett elhatároztuk, hogy fokozzuk kapcsolatunkat a döntéshozókkal és szabályozó testületekkel annak érdekében, hogy ráébresszük őket: több támogatásra van szüksége annak a 15 millió embernek, akik az út szélén maradtak régiónkban” – jelentette ki Andreas Treichl, az Erste Csoport vezérigazgatója.