Minden vállalkozónak mérlegelnie kell a saját helyzetét, és döntenie arról, hogy szüksége van-e a fizetési moratórium nyújtotta könnyítő intézkedésekre – vallja a Miklós Pince Kft. ügyvezető igazgatója, Miklós Csaba. A borász folyószámlahitelével kilépett a moratóriumból, míg szabadfelhasználású kölcsönével 6 hónapra benne maradt. Ezt az időszakot arra használta fel, hogy stabilizálja helyzetüket, felkészüljenek az előttük álló időszakra. Tapasztalatairól, kilátásaikról kérdeztük.
A koronavírus-válság nemcsak a magánemberek, de a vállalkozások életébe is nagy változásokat hozott. Sokan nehéz, vagy akár válságos helyzetbe kerültek, mérlegelniük kellett működésük minden apró költségét. A kormány tavasszal hitelkönnyítő intézkedéseket jelentett be, így a március 18. előtt folyósított vagy kihelyezett hitelek automatikusan fizetési moratórium alá kerültek. Aki úgy döntött, hogy bevételei és lehetőségei engedik, kiléphetett a moratóriumból. Számos szempontot, költséget és bevételt mérlegelt Miklós Csaba borász, a Miklós Pince Kft. ügyvezető igazgatója is, aki folyószámla hitelével kilépett a moratóriumból, szabadfelhasználású kölcsönére pedig 6 hónapra igényelte azt.
Mérlegen a kiadások
„Amikor bejelentették a fizetési moratóriumot, rögtön éreztünk egyfajta gondoskodást. Természetesen át kellett sok mindent gondolni, átszámolni a költségeket, bevételeket. Nagyon jól jött a könnyítés lehetősége” – emlékezett vissza Miklós Csaba a moratórium bejelentésére. A 2005-ben alapított pincészetben jelenleg 8 hektáron termelnek szőlőt, 40-50 ezer palack bort értékesítenek évente. 2005 előtt őstermelőként foglalkoztak szőlészettel, borászattal.
„Szabadfelhasználású kölcsönünkre 6 hónapra vettük igénybe a moratóriumot. Öt értékesítési csatornánk van a palackos borokra, ezek forgalma a 2019-es évhez képest 30%-ra csökkent. De úgy gondoltam, hogy amennyire lehet, most összehúzzuk a nadrágszíjat, aktualizáljuk a költségeket, és inkább arra fordítjuk a minimális jövedelmünket, hogy a kötelezettségeinknek eleget tegyünk, illetve ésszerűen csökkentsük” – osztotta meg velünk Miklós Csaba.
Mit hozott a nyár, és mit tartogat a jövő?
„Még nem merem azt mondani, hogy rózsaszínben látjuk a világot. Szorgalmasan kell dolgoznunk, és megragadni minden lehetőséget a munkára. Amit látunk, az talán az, hogy a vidéki értékesítés, a bakancsos turizmus, a kiscsoportos kirándulók, akik a borvidékeket látogatják, most is hozhatnak bevételt” – mondta Miklós Csaba. Elárulta: 2019-ben 2500 vendégük volt a móri borvidéken. Úgy véli, most nem a nagycsoportos utazások időszakát éljük, ehhez kell alkalmazkodnia az ágazatnak is.
„Bízom benne, hogy ha idén nem is tudjuk hozni ezt a számot, de közelíteni fogunk hozzá. Úgy látom, hogy szorgalmasan de megfontoltan kell dolgozni, a felesleges kiadásoknak itt most nincs helye. Amit lehet, megpróbálunk saját magunk megoldani, mind termelésben, mint pedig az értékesítésben, marketingben. Ez nem a fejlesztések kora, hanem a túlélésé” – tudatta terveit az ügyvezető. Úgy látja, hogy kollégáiban és partnereiben is együttműködőre talált.
Megfontolt döntések egy bizonytalan helyzetben
Most, hogy a pincészetben közelednek a szürethez, készülhet egy következő évjárat, lesz, mit értékesíteniük, tervezik a jövőt. Elárulta azt is: az, hogy 6 hónap után szabadfelhasználású kölcsönükkel is kiléptek a moratóriumból, egy ésszerű és nem érzelmi döntés volt. „Ebben természetesen az is benne van, hogy ha az embernek kötelezettsége van, az prioritást élvez a kiadások sorában. Úgy gondolom, hogy ezzel most minden hónapban meg tudunk majd birkózni” – tette hozzá a borász. Úgy véli, minden vállalkozás egy sokrétű mérlegelés és döntési folyamat előtt áll, amikor a moratóriumról dönt.