Az online vásárlás segítségével néhány perc alatt bővítheted a ruhatárad, új könyveket vásárolhatsz, és a hűtőt is feltöltheted - a Black Friday alkalmával pedig elég nagy kedvezménnyel teheted meg mindezt. De hogyan védheted meg a számítógéped, az adataid és a pénzed? Ehhez adunk most tanácsokat.
Rákeresel a kedvenc cipőmárkádra a Google-on, majd az első találatok egyikére rá is kattintasz. Eddig ismerős? Így tett egyik ügyfelünk is. Már annyira automatikusak voltak a mozdulatai, hogy nem is vette észre, hogy a weboldal címéből hiányzik egy betű. Például olyan ez, mintha a pipás edzőcipőre keresnél rá, de a márkanévből hiányozna az “i” betű. Kiválasztotta a terméket, megadta az adatait és látszólag elindította a megrendelést. Az online kártyás vásárlásokat már két lépcsőben kell jóváhagyni, tehát SMS-kóddal vagy George App-értesítéssel, ám ha az itt szereplő adatokat nem ellenőrzöd, csak automatikusan jóváhagyod, akkor a csalók már el is vették a pénzed pont úgy, ahogy az ügyfelünkét. Itt mindig ellenőrizd, hogy mekkora összeget fizetsz ki, és azt is, hogy kinek!
Ha a csalók megszerezték az adataidat, sokféleképpen visszaélhetnek vele.
Egy másik ügyfelünket például úgy próbálták átverni, hogy miután megszerezték egyes banki adatait, felhívta a csaló, aki banki alkalmazottnak adta ki magát, hogy gyanús tevékenységet lát a számláján. Az álügyintéző kérte, hogy telepítsen egy alkalmazást a telefonjára és számítógépére (például az Anydesket), hogy lépésről lépésre segíthessen abban, hogy megakadályozzák a csalást. Már ebbe se szabad belemenni, hiszen ezekkel az alkalmazásokkal lehetővé teszed, hogy a csalók távolról is lássák a kijelződet és akár átvegyék az irányítást az eszközöd felett. Ügyfelünk viszont sajnos itt sem fogott még gyanút, tette, amit a csaló kért.
Így láthatta, milyen kódokkal lép be a George Appra, majd a számlájáról az ott lévő összeget több részletben kiutalta saját magának. És bár jelen volt a kétlépcsős ügyfélhitelesítés, mivel a csaló már a mobil felett is átvette az uralmat a korábban letelepített programom keresztül, így egyszerűen kiszolgálta magát ügyfelünk számláján.
3 alap dolog, amire mindenképp figyelj!
1
Ami csak a tiéd, maradjon is így! Banki adataid, mint a felhasználóneved, e-csatorna azonosítód, bankkártyád PIN-kódja vagy éppen CVV/CVC számod csak a tiéd. Maradjon is így, ne oszd meg senkivel!
3
Járj nyitott szemmel a webshopokban! Csak ott vásárolj, aminek a címe https-sel kezdődik, szerepel a cégjegyzékben, és jó, ha a webcímet te magad gépeled be a böngészőbe. Vigyázz, mert hirdetésekben és keresési találatokban is belefuthatsz hamis, csalók által létrehozott webshopokba!
6
Óvatosan a linkekkel! Online rendeltél és várod a futárt? A csalók gyakran írnak a Magyar Posta vagy futárszolgálatok nevében, és jellemzően linket találsz a levélben vagy SMS-ben, amivel adatokat vagy valamilyen díj fizetését kérik tőled. Soha ne kattints ezekre, és ne adj meg semmilyen adatot! Ha szeretnéd látni, hol jár a csomagod, inkább a közvetlenül keresd fel a futárszolgálat weboldalát!
6
+1 tipp
Használjatok virtuális bankkártyát az online vásárlásokhoz!
A kártyalimit alapból 1 Ft, ha pedig vásárolni szeretnétek, neked kell a limitet átállítani.
24 óra elteltével ez a limit visszaáll 1 Ft-ra, ezzel is biztonságot nyújtva neked.
Mit tegyél, ha mégis csalás áldozata lettél?
Azonnal hívj minket a +36 1 302 5885-ös telefonszámon! Amiben csak lehet, segíteni fogunk neked!
Miután egyeztettél ügyfélszolgálatunkkal, javasoljuk, hogy tegyél rendőrségi feljelentést is, amit nekünk is továbbíthatsz, hogy segíthesd a mi kivizsgálásunkat!