EGYRE NÉPSZERŰBB A NETES BANKOLÁS, DE SZÜKSÉG VAN A FIÓKOKRA IS

Egyre népszerűbb az internetes bankolás a kelet-közép-európai országokban. Magyarországon a 2010-es 12 százalékról 27 százalékra nőtt az online banki megoldásokat használó ügyfelek aránya. A csehek vezetik a listát, az ottani ügyfelek kétharmada intézi pénzügyeit az interneten keresztül – derül ki az Erste Group régiós felméréséből. A banki ügyfelek azonban továbbra is számítanak a fiókokra: elvárásuk, hogy a bankok a fióki és elektronikus szolgáltatások megfelelő elegyét kínálják.

A nemzetközi trendeknek megfelelően a régióban is emelkedik a pénzügyeiket elektronikusan intéző banki ügyfelek aránya – derül ki az Erste Group Horvátországban, Ausztriában, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon a 15-65 év közötti, bankkapcsolattal rendelkező lakosok körében végzett friss felméréséből. Harmati László, az Erste Bank Hungary lakossági üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese a kutatást értékelve elmondta: a felmérés utal arra, hogy bár az egyre több eszközön elérhető elektronikus megoldások népszerűsége folyamatosan nő, emellett az ügyfeleknek továbbra is szükségük van a fiókokban elérhető személyességre pénzügyeik intézésében. Vagyis a csatornák így kiegészítik egymást.

A GFK FMDS piackutató társaság adatai szerint a netes bankolás mértéke az összes Erste országban nőtt, Magyarországon 2010-ben a banki ügyfelek 12 százaléka, míg 2013-ban már 27 százaléka használta az internetet pénzügyei intézésére. Az Erste országok közül Csehországban volt a legnagyobb az interneten keresztül bankolók aránya: a 2013-ban mért 62 százalékos arány közel kétszerese a 2010-es értéknek. Az internet elterjedésének köszönhetően egyre kényelmesebbé válik a bankolás. „Bár az internetes banki ügyfelek aránya viszonylag alacsony Romániában és Szerbiában – 6 és 5 százalék –, négy évvel ezelőtt mindössze 2 százalékon állt ez a mutató mindkét országban. Tehát valamennyi piacunkon az elektronikus csatornák elterjedésének gyors és stabil növekedésére számítunk” – mondta Dieter Stock, az Erste Group kutatási vezetője.

Az elektronikus bankolás lehetőségét jelentősen növeli a mobileszközök folyamatos terjedése, mely a régió valamennyi országában rendkívül dinamikus. A felmérésből kiderül az is, hogy az okostelefonnal vagy táblagéppel való ügyintézés iránt inkább a fiatalabbak nyitottak. Az interneten bankoló magyarok többsége azonban asztali számítógép vagy laptop segítségével intézi bankügyeit: 15 százalékuk havonta egyszer, 8 százalékuk pedig havonta többször is felkeresi pénzintézete netbankját.

Bár az elektronikus bankolás népszerűsége töretlenül nő az Erste-országokban, a banki ügyfelek továbbra is számítanak a fiókokra. Az ügyeiket kizárólag bankfiókokban intézők aránya Romániában a legmagasabb (73 százalék), a magyarok 61 százalékos aránnyal a középmezőnybe tartoznak. A kizárólag elektronikus csatornákat használók aránya Csehország és Szlovákia kivételével elenyésző, míg az elektronikus csatornákat és a bankfiókokat egyaránt használó ügyfelek aránya Ausztriában 45, Szlovákiában 44, Csehországban 43 százalékos. Magyarországon ez az arány 33 százalék, a legalacsonyabb eredmény pedig Romániában született, ott 17 százalék használja vegyesen a fiókokat és az elektronikus megoldásokat.

A hitelfelvétellel, vagyontervezéssel vagy megtakarításokkal kapcsolatos tanácsadásért a legtöbb kelet-közép-európai ügyfél még ma is a bankfiókot választja. Az elektronikus csatornák leginkább akkor jutnak szerephez, amikor gyors és egyszerű szolgáltatásra van szükség, például a számlaegyenleg ellenőrzésére vagy átutalásra. „Az egyszerű pénzügyek elintézésére, átutalásokra, lekötésekre ideálisak a hagyományosnál olcsóbb elektronikus megoldások, ugyanakkor elengedhetetlen a személyes tanácsadás ahhoz, hogy az ügyfelek az élethelyzetüknek megfelelő számlacsomagot, betéti vagy hitelkonstrukciót válasszanak” – fogalmazott Harmati László.

Az Erste Bank a jövőben innovatív megoldásokkal és az ügyfelek igényeinek megfelelő fiókhálózattal várja ügyfeleit. A bank másfél éve kezdte el a fiókhálózat optimalizálását, fejlesztését és modernizálását annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb színvonalon tudja kiszolgálni az ügyfeleket. „Emellett az is kiemelt célunk, hogy az elektronikus banki szolgáltatások terén 2018-ra a piac leginnovatívabb szereplője legyünk, és négy éven belül az elektronikus csatornákat is használó ügyfelek aránya meghaladja az 50 százalékot” – tette hozzá az üzletágvezető.