2020. május 21.
Segítség a cégének
2020. május 21.
Segítség a cégének
Nehéz helyzetben lévő emberek és csoportok veszíthetik el akár az utolsó kapaszkodót is, ha bajba kerülnek a nonprofit szervezetek, alapítványok, társadalmi vállalkozások. Ezek a szervezetek sokszor egyedi, speciális megoldásokkal támogatják egy-egy – kisebb vagy nagyobb - közösség életét. A válság nonprofitokra gyakorolt hatásáról a SIMPACT Nonprofit Kft. készített online kérdőíves kutatást, szervezetvezetők bevonásával. A SIMPACT kollégái egy évtizede segítik a szervezeteket, több száz sikeres együttműködésen vannak túl. Felmérésüket 218 civil szervezet és társadalmi vállalkozás töltötte ki április közepén.
A válaszadók többsége hátrányos helyzetű csoportokat segít, illetve egészségügyi vagy kulturális területen tevékenykedik. Csaknem felük budapesti, az ország többi részéről egyenlő arányban érkeztek válaszok.
A kutatás – amelynek elkészítését az Erste Bank anyagilag és szakmailag is támogatta – a továbblépés szempontjából fontos három területet mért fel. A válság jelenlegi hatását és a várakozásokat a finanszírozással kapcsolatban, a szakmai munka változásait és azt, hogy milyen segítséget igényelnek a szervezetek helyzetük javításában.
A koronavírus hatása rögtön érezhető volt, a válaszadók akár több évig is elhúzódó válságra számítanak. Elsőként a forráshiánnyal és a szakmai tevékenység akadályaival szembesültek. Nehézzé, néhol megoldhatatlanná vált a kapcsolattartás a támogatott csoportokkal, és problémákat okoz az online átállás. A programok részleges újraindulását sokan júliusra várják, de magas a bizonytalanok aránya. Legtöbben a programok halasztásával, a költségek visszafogásával, vagy a tevékenység újragondolásával reagáltak a váratlan helyzetre.
A finanszírozásban azonnal komoly problémák merültek fel, amelyek csökkentett tevékenységhez vagy megszűnéshez is vezethetnek. Öt szervezetből kettő csak minimális tartalékkal rendelkezik, a társadalmi vállalkozások csaknem kétharmada szolgáltatási bevételei teljes kiesésére számít. Tízből egy már most nem tudja teljes mértékben kifizetni a munkatársait, ez az arány hamarosan tízből három lesz. Öt szervezetből kettő részleges vagy teljes leállásra kényszerül, így tevékenységük nem tudja elérni az eredetileg tervezett hatást. Nehezebben tudnak kapcsolatba lépni támogatottjaikkal, és ezt nem mindenki tudja online megoldásokkal áthidalni. A vezetők leterheltebbek lettek, a munkatársak fele kifejezetten fél a bizonytalan jövőtől.
A kutatás célja, hogy a helyzet komolyságát és az igényeket megismerve felhívja a figyelmet a szektorra. Külső – pénzügyi és nem pénzügyi – segítségre egyértelmű és jelentős az igény, ezt a szervezetek kétharmada jelezte. Fontos üzenet, hogy akinek van rá lehetősége, növelje egyénileg is a nonprofit szektornak adott támogatást, legyen az pénz, tárgyi adomány vagy önkéntes segítség, mert most kiemelt mértékben tud ezzel hozzájárulni jó ügyek fennmaradásához.
A kutatás eredményeinek fontos üzenete az is, hogy a vállalatoknak, KKV szektornak továbbra is érdemes az eredetileg CSR-ra szánt összegekkel támogatni a civil szektor képviselőit. Az Erste Bank példamutatásával igyekszik elöl járni a szektorban: 50 millió forintos támogatási csomagjának egy részét a hátrányos helyzettel küzdő emberek segítő szervezeteinek adja és fenntartja további együttműködéseit a partner szervezetek életben maradásának érdekében.
Digitális és telefonos csatornákon végezhető banki szolgáltatásaink.