A világ számos országában elrendelt egészségügyi vészhelyzet miatt, valamint az elektronikus ügyintézés adta lehetőségek kényelme mellett megszaporodtak az adathalász tevékenységek, melyek a banki adatok megszerzésére irányulnak. Ez fokozott odafigyelést igényel ügyfeleinktől.
Összegyűjtöttük az adathalász tevékenységekre utaló jeleket, melyek segítenek abban, hogy felismerje azokat, elkerülve a lehetséges megkárosítást.
Ki a feladó, akinek a nevét használják a megtévesztéshez?
- Bank?
Magyartalan, helyesírási hibás e-mail érkezik a Bank nevében, sokszor nem a Bank elektronikus címéről.
Bár sokszor úgy tűnik, hogy a bank küldte az e-mailt, de részletesebben megvizsgálva a feladót, a levél nem a bank email címéről érkezett, valamint a legtöbb ilyen levél egy linket tartalmaz, melyre ráhúzva az egeret vagy magát a linket megnyitva, az nem a bank oldalára mutat. Kiemelkedően figyeljen arra, hogy milyen SMS-t kap. A bankok sosem küldenek MobilBank regisztrációról SMS-t, ha a NetBankjába jelentkezik be! Mindig olvassa el, milyen SMS-t kap!
- Adóhatóság?
Adóvisszatérítés esetén az illetékes hatóság postai úton vagy az ügyfélkapun keresztül kommunikál. Kételkedjen abban, ha e-mailen értesítik adóvisszatérítésről.
Az adóhatóság sosem kér kártyaadatokat a visszatérítéshez. Bár sokszor úgy tűnik, hogy a hatóság küldte az e-mailt, de részletesebben megvizsgálva a feladót, a levél nem a hatóság e-mail címéről érkezett. A legtöbb ilyen levél egy linket tartalmaz, melyre ráhúzva az egeret vagy magát a linket megnyitva az nem a hatóság oldalára mutat. Továbbá sokszor magyartalan a megfogalmazás.
- Telefontársaság?
Amennyiben e-mailt kap egy telefontársaságtól, hogy tartozása van, mindig ellenőrizze a weboldal valódiságát, mielőtt adatokat ad meg.
Amennyiben telefontársaságtól kap e-mailt, gondolja át, hogy eddig hogyan fizette a számlákat! Bejelentkezés nélkül ne adjon ki kártyaadatokat! Az ilyen e-mailek feladóját alaposan ellenőrizze, és ha nem a telefontársaság címe az, ne adjon meg semmilyen adatot!
- Csomagküldő szolgáltató?
Amennyiben nem várunk csomagot, nem rendeltünk semmit, ne adjuk ki kártyaadatainkat csomagküldő szolgáltatónak tűnő weboldalakon!
Akár SMS-ben, akár e-mailben kapunk értesítést, mindig ellenőrizzük a weboldal címsorát! A szolgáltatók általában nem használnak olyan szolgáltatást, mellyel a linket az SMS szövegében úgynevezett rövidített módon jelenítenek meg. Legyünk gyanakvóak, mikor csomagszállítás közben jelentkezik extra költség.
- Közüzemi vagy más szolgáltató?
Amennyiben értesítőt kapunk, hogy be kell fizetnünk egy számlát, gondoljuk át, hogy az adott szolgáltatóval tényleg van-e kapcsolatunk vagy hogyan szoktuk a számláinkat befizetni normál módon!
Nem a megszokott módon vagy időben érkezik az értesítés? Sosem volt kapcsolatban az adott szolgáltatóval? Gyanakodjon! Mindig ellenőrizze a feladót vagy a linkre ráhúzva az egeret az ott látható weboldal címet, esetleg megnyitva a linket a böngésző címsorát!
Amennyiben megnyitott egy weboldalt akár e-mailből, akár SMS-ből mindig ellenőrizze a böngésző címsávját!
Az ilyen levelek vagy SMS-ek sokszor magyartalanok és helyesírási hibásak.
Az adathalász weboldal megnyitása után a címsor gyakran nem tartalmazza a lakatot, vagy nincs kiemelve zöld színnel, ami a megbízható csatornát jelölné!
Véletlenül megnyitotta és megadta az adatait?
Haladéktalanul hívni kell a bank ügyfélszolgálatát, akik a nap 24 órájában rendelkezésre állnak ilyen ügyekben és miközben hívjuk az ügyfélszolgálatot, változtassuk meg a jelszavunkat.
Bank elérhetősége (éjjel-nappal hívható szám): +36 1 302 5885
További jó tanács
Amennyiben bármi szokatlant tapasztal, ne habozzon kapcsolatba lépni az adatainkat bekérő céggel. Ilyenkor a feladóval érdemes más csatornán felvenni a kapcsolatot, mint amiben a megkeresés érkezett.
Bankfióki nyitvatartás
Itt tájékozódhat a látogatás előtt az aktualitásokról.
Itt az ideje a digitális bankolásnak!
Digitális és telefonos csatornákon végezhető banki szolgáltatásaink.
Biztonság a kibertérben is
Fokozott a figyelem a koronavírus ideje alatt is.