2020. április 8.

Mindennapos bankolás

Ne csak saját pénzügyeit intézze otthonról, segítsen ebben szüleinek, nagyszüleinek is!

A mostani helyzetben különösen fontos a digitális banki szolgáltatások használata, a pénzügyek otthonról intézése annak érdekében, hogy ezzel is korlátozzuk a személyes érintkezést. A leginkább veszélyeztetett idősebbek körében azonban sokan vannak, akik internetet sem igen használnak, online pedig egyáltalán nem bankolnak. Figyeljünk az idősekre, tanítsuk meg nekik, hogyan intézhetik pénzügyeiket online!

Felmérések szerint a felnőtt magyar lakosság mintegy harmada egyáltalán nem használ online szolgáltatásokat, nem vásárol és nem bankol az interneten. A világháló iránt egyáltalán nem érdeklődő, vagy azt csupán tájékozódásra, kapcsolattartásra használók több mint harmada az idősebb, 65 év feletti korosztályba tartozik. Közülük sokan nem szoktak hozzá az internet létezéséhez, munkájuk során sem kellett használniuk azt, és pénzügyeiket is inkább személyesen szeretik intézni. 

Van netbankjuk, de nem használják

Az internetet szinte egyáltalán nem használók harmada is rendelkezik netbank vagy mobilbank szerződéssel, ám nem igazán veszik igénybe, jellemzően legalább 30 napja nem léptek be az alkalmazásba. Ez utóbbiak több mint 11 százaléka nyilatkozott úgy, hogy családtagok (feleség, férj, gyerekek) segítik a használat során. A világháló iránt jobban érdeklődő, de azt leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására használók körében csaknem minden második felhasználónak van netbank vagy mobilbank hozzáférése, ám ők sem igen használják azt. A legtöbbször ezt azzal indokolják, hogy jobb szeretik személyesen intézni a pénzügyeket, de nem ritka az sem, hogy elfelejtik a jelszavukat, kizárják magukat a rendszerből a hibás próbálkozásokkal.

Mindenhol jó, de a legjobb otthon

Miközben a digitális banki szolgáltatásokat egyáltalán nem használók harmada elmúlt már 65 éves, a jelenlegi helyzetben éppen nekik kellene fokozottan ügyelniük arra, hogy a minimálisra csökkentsék a személyes érintkezést. Pénzügyeiket otthonról, digitális banki szolgáltatásokat használva intézzék. Amennyiben még valakinek nincs netbank előfizetése, a szolgáltatások használatához szükséges szerződést akár otthonról, telebankon keresztül is megkötheti, ha rendelkezik ilyen előfizetéssel. Telebank szolgáltatás híján erre személyesen, a számlavezető bank bármely fiókjában van lehetőség. Ugyanígy kell eljárni, ha elfelejtjük a bejelentkezéshez használt felhasználónevet és/vagy jelszót, illetve többször adtunk meg hibás azonosítót és ezért a rendszer kitiltott a netbankból.

Ha be kell menni a bankfiókba

Amennyiben a netbanki szerződés megkötéséhez, vagy az elfelejtett belépési adatok miatt be kell mennie egy bankfiókba, a jelenlegi helyzetben ezekre ügyeljen:

  • Bankfióki látogatását halassza el, ha fertőző betegségre utaló tünetet észlel saját magán vagy a közvetlen környezetében élőkön. 
  • Megelőzés céljából használjon arcmaszkot, ugyanakkor a bankfiókba belépéskor azt egy rövid időre vegye le, hogy arca felismerhető és azonosítható legyen.   
  • Ha a bankfiókban sokan vannak ön előtt, a sorszám kiadása után várakozzon a fiókon kívül, de legalábbis tartson legalább másfél méter távolságot másoktól.  
  • A bankfiókban is ügyeljen a higiéniai szabályok fokozott betartására, használja a kihelyezett kézfertőtlenítő szereket, és tartson legalább másfél méteres távolságot a többi ügyféltől és az ügyintézőktől.  

Segítsük szüleinket, nagyszüleinket

Figyeljünk az idősekre, tanítsuk meg nekik, hogyan lehet online bankolni. Magyarázzuk el telefonon, mutassuk meg videóhíváson, hogyan tudnak belépni a netbankba, hol találják meg és hogyan használják az alapvető funkciókat:

  • számlainformációk lekérdezése;
  • aktuális számlaegyenleg lekérése;
  • meghatározott időszakra visszamenőleg számlatörténet lekérdezése; 
  • számlakivonat nyomtatása, napi teljesített tranzakciók keresése;
  • átutaláshoz sablonok rögzíthetősége, kezelhetősége;
  • eseti átutalások indítása;
  • állandó átutalási megbízások megadása, módosítása, törlése;
  • felhatalmazás megadása csoportos beszedésre;
  • postai csekk befizetése banki átutalásként;
  • elküldött megbízások lekérdezése;
  • nem teljesült megbízások lekérdezhetősége;
  • a számlához kapcsolódó betéti- és hitelkártyákkal végzett tranzakciók adatai.

Itt az ideje a digitális bankolásnak!

Digitális és telefonos csatornákon végezhető banki szolgáltatásaink.

Biztonság a kibertérben is

Fokozott a figyelem a koronavírus ideje alatt is.

Ezeket olvasta már?