Az Erste Jelzálogbank Zrt.-ről mint jelzálog-hitelintézetről és a jelzáloglevélről
Az Erste Jelzálogbank Zrt.-t az Erste Bank Hungary Zrt. alapította 2015-ben, egyedüli részvényese az Erste Bank Hungary Zrt. Az Erste Jelzálogbank Zrt. szakosított hitelintézet (jelzálog-hitelintézet), tevékenységét a jelzálog-hitelintézetről és a jelzáloglevélről szóló 1997. évi XXX. törvény alapján végzi.
Magyarországon kizárólag jelzálog-hitelintézet jogosult jelzáloglevelet kibocsátani, a jelzáloglevelek fedezete pedig kizárólag a jelzálog-hitelintézeti törvényben meghatározott feltételeknek megfelelő jelzáloghitel, állami készfizető kezességvállalással biztosított hitel, illetve biztonságos, likvid értékpapír – elsősorban állampapír – lehet.
Magyarországon a jelzáloglevél-kibocsátás hosszú múltra tekinthet vissza, a jelzálog-hitelintézeti törvény megjelenése 1997-ben pedig ismét lehetővé tette jelzáloglevelek kibocsátását a jelzálogbankok számára. 1997 óta a magyar kibocsátók nem csak idehaza, hanem külföldön is sikeresen vonnak be tőkepiaci forrásokat a jelzáloghitelek finanszírozásába.
A jelzáloglevél mint értékpapír kifejezetten biztonságos befektetési eszköznek minősül, Európában a jelzáloglevélhez hasonló fedezett kötvények az állampapírok után a legnagyobb kötvénypiaci szegmenst alkotják, a fedezett kötvények állománya jelenleg meghaladja a kétezer milliárd eurót.
A jelzáloglevél eleget tesz az átruházható értékpapírokkal foglalkozó kollektív befektetési vállalkozásokra (ÁÉKBV) vonatkozó törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezések összehangolásáról szóló 85/611/EGK számú irányelvben foglalt feltételeknek, ami biztosítja számára a privilegizált kockázati megítélést mind a bankokra, mind pedig a biztosítókra vonatkozó tőkekövetelmény-szabályozásban. A jelzálogleveleket mind a Magyar Nemzeti Bank, mind pedig az Európai Központi Bank meghatározott feltételek teljesülése esetén elfogadható fedezetnek tekinti a nyíltpiaci műveleteiben.
Az Erste Jelzálogbank Zrt. célja, hogy a befektetői igények messzemenő figyelembevételével vonjon be tőkepiaci forrásokat a jelzáloghitelek finanszírozásába, hosszú és stabil forrást biztosítva ezzel az Erste Bank Hungary Zrt. és az Erste Jelzálogbank Zrt. más partnerei által nyújtott jelzáloghiteleknek.
Cégadatok
Menedzsment / Igazgatóság tagjai
Az Igazgatóság tagjai
Kármán András Miklós – az Igazgatóság elnöke, vezérigazgató
Temesi Péter – az Igazgatóság tagja, kockázatkezelési vezérigazgató-helyettes
Oravecz Kinga – az Igazgatóság külső tagja
Kapitány Laura Emília – az Igazgatóság külső tagja
A Felügyelőbizottság tagjai
Harmati László Szabolcs – a Felügyelőbizottság elnöke
Zsiga Krisztina – a Felügyelőbizottság tagja
Geiszbühl Mihály – a Felügyelőbizottság tagja
Mizera Zsolt – a Felügyelőbizottság tagja
Az Alapszabály XIV. 9. pontja alapján az az auditbizottság feladatait a Felügyelőbizottság látja el.
Kapcsolat
- Levelezési cím: H-1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26.
- Központi faxszám: +36 1 219 4801
- Befektetői kapcsolattartó: Jákohalmi Zita
- E-mail: jelzalogbank@erstebank.hu
- Telefon: +36 30 566 1683
Dokumentumok
PDF (424 KB) | |
PDF (150 KB) | |
PDF (548 KB) | |
PDF (549 KB) | |
PDF (951 KB) | |
PDF (400 KB) | |
PDF (404 KB) | |
PDF (416 KB) |
Adatkezelési tájékoztató
A PDF formátumú tájékoztatók megtekintéséhez kattintson az alábbi linkek valamelyikére!
Hatályos a 2023. március 1-től megkezdett személyes adatkezelésre
Adatvédelmi és személyes adatkezelési tájékoztató
Hatályos a 2023. január 16-tól megkezdett személyes adatkezelésre
Adatvédelmi és személyes adatkezelési tájékoztató
Hatályos a 2019. július 1-től megkezdett személyes adatkezelésre
Adatvédelmi és személyes adatkezelési tájékoztató
Hatályos a 2018. november 22-től megkezdett személyes adatkezelésre
Adatvédelmi és személyes adatkezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató 1. sz. melléklet (Személyes adattal kapcsolatos nyilatkozat)
Archiv adatkezelési tájékoztatók:
Visszaélés bejelentése
Visszaélés-bejelentő rendszer az Erste csoport partnerei számára
Az Erste Bank Hungary Zrt. (továbbiakban: Bank) a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény hatálya alá tartozó visszaélés-bejelentő (továbbiakban: Bejelentő rendszer) rendszert üzemeltet. A Bejelentő rendszer célja, hogy lehetőséget biztosítson a Bankcsoport tagjai számára a jogszabályok, valamint a közérdeket és a Bankcsoport nyomós érdekét sértő szabályok megsértésének bejelentésére. A Bankcsoport nyomós érdekét védő magatartási szabályok az Etikai Kódexben találhatók, amely a lentebbi elérhetőségen érhető el. A Bejelentő rendszerbe a Bankcsoport munkavállalói, valamint a Bankcsoport bármely tagjával szerződéses viszonyban álló, vagy olyan személyek tehetnek bejelentést, akiknek a bejelentés megtételéhez vagy a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslásához méltányolható jogos érdekük fűződik.
A bejelentés megtételekor a bejelentő a nevét és a lakcímét, jogi személy bejelentő esetén annak székhelyét és a törvényes képviselőjének nevét kell megadni. A bejelentés név nélkül, anonim módon is megtehető, ám ilyen esetben a bejelentés vizsgálata mellőzhető.
Bejelentőnek nyilatkoznia kell, hogy a bejelentést jóhiszeműen teszi olyan körülményekről, amelyekről tudomása van, vagy kellő alappal feltételezi, hogy azok valósak. Felhívjuk figyelmét, hogy rosszhiszemű bejelentés esetén a Bankcsoport érintett tagja – ha azt szükségesnek ítéli – polgári- és esetlegesen büntetőjogi lépéseket tehet a bejelentővel szemben.
A bejelentés kivizsgálására irányadó eljárási és adatvédelmi szabályok:
A bejelentést a Bank Compliance területe kivizsgálja, megállapítja történt-e szabály- vagy törvényszegés, továbbá megteszi a szükséges lépéseket az ügy megoldása érdekében. A bejelentés kivizsgálására annak beérkezésétől számított 30 nap áll rendelkezésre, amely határidőtől – név nélküli vagy azonosíthatatlan bejelentő által megtett bejelentés kivételével –csak különösen indokolt esetben lehet eltérni, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett. A vizsgálat időtartama a 3 hónapot nem haladhatja meg.
A bejelentőnek, valamint a bejelentésben érintett személy(ek)nek a bejelentésben megadott személyes adatait a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény, illetve a bejelentő hozzájárulása alapján a bejelentésben foglalt közérdeket és/vagy a Bankcsoport nyomós érdekét sértő szabálysértés kivizsgálása céljából a Bank, vagy a Bankcsoport érintett tagja kezelheti és a bejelentés kivizsgálásában közreműködő vagy a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv (pl. bíróság, nyomozó hatóság) részére továbbíthatja. Az adatok továbbítására csak akkor kerül sor, ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, döntő jelentőségű valótlan információt közölt és ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, vagy alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott. A bejelentő személyes adatait a Bank, illetve a Bankcsoport érintett tagja a bejelentő egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozza nyilvánosságra.
Tájékoztatjuk, hogy személyazonosságát, illetve személyes adatait a Bank vagy a Bankcsoporthoz tartozó érintett leányvállalat a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmas kezeli. A bejelentést és ahhoz kapcsolódó dokumentumok, adatok elkülönítetten, bizalmasan kerülnek tárolásra, ahhoz csak a Bank Compliance területén dolgozó dedikált munkatársak férhetnek hozzá.
Ha a vizsgálat alapján a bejelentés nem megalapozott vagy további intézkedés megtétele nem szükséges, a bejelentésre vonatkozó adatokat a vizsgálat befejezését követő 60 napon belül a Bank, illetve az érintett leányvállalat törli. Ha azonban a vizsgálat alapján intézkedés megtételére kerül sor - ideértve a bejelentő személlyel szemben jogi eljárás miatti intézkedést is - a bejelentésre vonatkozó adatokat a Bank, illetve az érintett leányvállalat legfeljebb a bejelentés alapján indított eljárás jogerős lezárásáig kezeli.
A bejelentési rendszerből a Bank törli továbbá a bejelentés vizsgálatában ténylegesen nem érintett harmadik személyre vonatkozó, a bejelentés kivizsgálásához nem szükséges adatokat.
A Bank vagy az érintett leányvállalat a bejelentőt a kivizsgálás eredményéről, valamint a megtett intézkedésekről tájékoztatja.
Tájékoztatjuk, hogy a Bank, illetve az érintett leányvállalat a bejelentés vizsgálatát mellőzheti az alábbi esetekben:
- a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után tett bejelentés;
- a név nélküli vagy azonosíthatatlan bejelentő által megtett bejelentés;
- ha a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett személy jogainak korlátozásával nem áll arányban.
A bejelentő adatainak kezelésével összefüggésben jogosult tájékoztatást kérni adatainak kezeléséről, illetve jogosult adatainak módosítását és törlését, illetve zárolását kérni, továbbá adatainak kezelésével összefüggésben panasszal élni. A bejelentő jogosult az adatainak kezelésével összefüggésben elutasított kérelme, panasza ellen bírósági jogorvoslattal élni vagy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulni.
A bejelentő adatainak kezelésére vonatkozó további szabályokat, illetve a Bank Compliance területének adatkezelési tevékenységének részletes szabályait a Bank Adatvédelmi tájékoztatója tartalmazza.
A leányvállalatok adatkezelési tájékoztatói a leányvállalatok honlapján elérhetőek.
A Bejelentő rendszerhez kapcsolódó adatkezelést a Bank bejelentette a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság által vezetett adatvédelmi nyilvántartásba.
Az Erste Bank Zrt., Erste Lakáslízing Zrt.; Erste Lakástakarék Pénztár Zrt.; Erste Befektetési Zrt.; Erste Ingatlan Kft. adatkezelésére vonatkozó nyilvántartási szám: NAIH-83783/2015.
Az Erste Jelzálogbank Zrt. adatkezelésére vonatkozó nyilvántartási szám: NAIH-83783/2/2017
Amennyiben Ön bejelentést kíván tenni az Etikai Kódex megsértéséről, vagy egyéb olyan cselekményről, amely az Ön megítélése szerint törvénytelen, morális értelemben aggályos, úgy kérjük lépjen kapcsolatba az Erste Bank Csoport vizsgálatra hivatott érintett területével.
Könyvvizsgáló, vagyonellenőr
Könyvvizsgáló
Az Erste Jelzálogbank Zrt. könyvvizsgálója a PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló Kft. (székhelye: 1055 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 78.; kamarai nyilvántartási száma: 001464).
A könyvvizsgálatért személyében felelős könyvvizsgáló: Barsi Éva (kamarai bejegyzési száma: 002945).
Vagyonellenőr
A jelzálog-hitelintézeti törvény alapján a jelzálog-hitelintézet vagyonellenőrt köteles megbízni a jelzáloglevelek előírás szerinti fedezete mindenkori rendelkezésre állásának, valamint a jelzáloglevelek rendes fedezetét biztosító zálogtárgyak, azok ingatlan-nyilvántartási adatai és hitelbiztosítéki értéke, továbbá a rendes és a pótfedezet fedezet-nyilvántartásba történő bejegyzésének folyamatos ellenőrzése és igazolása érdekében. Az Erste Jelzálogbank Zrt. vagyonellenőre a KPMG Hungária Korlátolt Felelősségű Társaság (székhelye: 1134 Budapest, Váci út 31., cégbejegyzési szám: 01-09-063183).
Üzletszerűen végzett tevékenységek
Refinanszírozás
Az Erste Jelzálogbank Zrt. mint szakosított hitelintézet Magyarország területén levő ingatlan fedezete vagy állami készfizető kezességvállalás biztosítéka mellett nyújt pénzkölcsönt pénzügyi intézmények részére.
A Magyarország területén levő ingatlanon alapított jelzálogjoggal biztosított fedezetek (jelzáloghitelek) refinanszírozása önálló zálogjog vásárlásán-visszavásárlásán keresztül történik. Az Erste Jelzálogbank Zrt. olyan, Magyarország területén lévő ingatlanon alapított önálló zálogjogot vásárol meg, amelyet az eladó hitelintézet - az eladással egyidejűleg - részletvétel keretében vagy halasztott fizetés mellett azzal a feltétellel vásárol vissza, hogy az önálló zálogjog a visszavásárló hitelintézetre csak a teljes vételár megfizetése napján száll át.
Az Erste Jelzálogbank Zrt. felkészült a partnerbankok refinanszírozására, informatikai rendszereit, fedezet-ellenőrzési kapacitásait és a jelzáloglevelek forgalmazói rendszerét úgy alakította ki, hogy rövid időn belül képes legyen jelentős állományok feldolgozására és refinanszírozására.
2024.10.04-től hatályos Üzletszabályzat
2021.04.30-tól 2024.10.03-ig hatályos Üzletszabályzat
2016.09.01-től 2021.04.29-ig hatályos Üzletszabályzat
Panaszkezelési tájékoztató
Adatkezelési Tájékoztató
Ingatlanok forgalmi és hitelbiztosítéki értékének megállapítása
A jelzálog-hitelintézetek a Jht.-ban meghatározott pénzügyi, befektetési, illetve kiegészítő befektetési szolgáltatásokon kívül üzletszerűen kizárólag ingatlanok forgalmi és hitelbiztosítéki értékének meghatározását végezhetik
A jelzálogbankok működése szempontjából igen nagy jelentősége van az ingatlanok forgalmi és hitelbiztosítéki értéke meghatározásának, a szakszerű vagyonértékelés a jelzáloglevelek biztonságának garanciája.
2016. március 21-e óta minden hitelintézetnek a termőföldnek nem minősülő ingatlanok hitelbiztosítéki értékének meghatározására vonatkozó módszertani elvekről szóló 25/1997. (VIII. 1.) PM rendelet alapján kell megállapítania a fedezetül felajánlott ingatlan forgalmi értékét, a rendelet előírásai korábban kizárólag a jelzálog-hitelintézetere voltak irányadók. Mivel a jelzálog-hitelintézetek hosszú ideje ezen rendelet szigorú követelményei alapján állapítják meg a fedezetül szolgáló ingatlanok forgalmi és hitelbiztosítéki értékét, és rendelkeznek a rendelet által felhasználni előírt összehasonlító adatokkal is, jelentős szakmai háttérrel és piacismerettel rendelkeznek ezen a területen. (A hitelbiztosítéki érték az az érték, amelyet az ingatlan jövőbeni értékesíthetőségének gondos értékelésével állapítanak meg, számításba véve az ingatlan hosszú távú fenntarthatósági szempontjait, a rendes és helyi piaci viszonyokat, az ingatlan jelenlegi használatát és megfelelő alternatív felhasználási módjait.)
Az Erste Jelzálogbank Zrt. az Erste Bankcsoporton belül a jelzálogbanknál dolgozó szakemberek piacismeretére és szaktudására, illetve a rendelkezésére álló adatbázisokra tekintettel vagyonértékelési kompetencia-centrumként működik, illetve piaci szereplők számára üzletszerűen is nyújt ingatlan vagyon-értékelési szolgáltatást. Az Erste Jelzálogbank Zrt. által üzleti alapon nyújtott ingatlanértékelési szolgáltatások pénzügyi intézmények és más piaci szereplők számára:
- Pénzügyi hitel- és kölcsön-ügyletekhez kapcsolódóan ingatlanfedezetek forgalmi és hitelbiztosítéki értékének megállapítása a vonatkozó jogszabályi követelmények és fedezetértékelési szabályok alapján, szükség szerint árindexek felhasználásával;
- Szakértői vélemények (értékbecslések, műszaki- és projektellenőri jelentések) elkészítésének megrendelése és elkészítése, már elkészült a szakvélemények tételes vizsgálata a megbízóval egyeztetett tartalmi és formai követelmények alapján;
- Ingatlanok külső- és belső helyszíni szemlével történő értékelése, tételes újraértékelése;
- Rendkívüli ingatlanpiaci események hatására történő tömeges újraértékelés statisztikai módszerek felhasználásával.